Grotendeels ter vervanging van de kort na de oorlog in dienst gestelde “kleine Crossleys” en de Scania-Vabis bussen, die vooral werden ingezet op de minder drukke lijnen, werd vanaf 1958 een grote serie lijndienstbussen van het merk DAF gebouwd.
Ze waren van een conventioneel, maar beproefd ontwerp, met de motor voorin en uitgerust met een handgeschakelde versnellingsbak.
De carrosseriebouwers Hainje uit Heerenveen en Den Oudsten uit Woerden bouwden de koetswerken. Zoals vermeld was dit type bus speciaal bedoeld voor de minder drukke lijnen. Vooral bij de bedrijven die hun activiteiten in de wat meer landelijke gebieden ontplooiden, waren deze DAFjes dan ook populair.
Zoals bijvoorbeeld bij de GADO in Groningen en de FRAM in Friesland. Maar ook bij de Zuidooster Autobusdiensten, het bedrijf met lijndiensten in Oost-Brabant, Noord-Limburg en later ook de Betuwe.
Eén van die ZuidoosterDAF’s was bus 6778, die in 1962 in dienst kwam. In 1977 werd dit bustype bij de Zuidooster afgevoerd en nadat de SVA al eerder kenbaar had gemaakt een dergelijke bus in haar collectie te willen opnemen, werd de 6778 in 1978 aan de SVA geschonken. Voor die tijd had de Zuidooster de bus opgeknapt en weer in de oorspronkelijke blauwe uitvoering gebracht.
Na een aantal jaren bleek een verdere restauratie echter noodzakelijk. Deze werd door de SVA Regio Brabant en gesteund door de Zuidooster, met voortvarendheid ter hand genomen. Daardoor is er nu een piekfijn gerestaureerd DAFje, dat als een echt “boerenbusje” en veelal getooid met de befaamde richtingaanduiding “America-Californië” (echt: deze dorpjes bestaan in Nederland!), de herinnering aan het plattelandsvervoer per bus in ere houdt.
|