Een goed voorbeeld van een modern stadsbus uit de jaren vijftig is de Holland Coach, die destijds dienst deed bij het GEVU, het gemeentelijke vervoerbedrijf van Utrecht. In de jaren 1954/1955 nam dit bedrijf een grote serie van 50 Holland Coaches in dienst, genummerd van 101-150. Het ontwerp was van destijds zeer bekende busbouwer Verheul uit Waddinxveen. Hoewel deze veel Leyland componenten verwerkte is Holland Coach de officiële merknaam waaronder Verheul de type bus fabriceerde. Zeker voor die tijd vertoonde de bus een aantal moderne kenmerken, die later gemeengoed zijn ge worden in de busbouw. Allereerst het feit dat de wagen een semi-zelfdragend is uitgevoerd. Dat wil zeggen dat er geen sprake is van een apart (zwaar) chassis met daarop een carrosserie, maar van een lichtere constructie, waarbij de dragende functie van het chassis deels wordt overgenomen door de carrosserie. Ook de halfautomatische en met luchtdruk bediende versnellingsbak, waardoor de chauffeur geen koppelingspedaal meer behoefde te bedienen, was een modern fenomeen. Zo ontstond een zeer praktische stadbus, die in Utrecht en in andere steden waar dit type werd gebruikt, goed tot zijn recht kwam. Holland Coach 134 deed tot 1972 dienst in de Domstad, waarna de SVA de bus voor ƒ 57,– (± €25,–) overnam van het GEVU. In de jaren die volgden heeft de 134 heel wat kilometers afgelegd voor de SVA. Zelfs naar Engeland, waar de Holland Coach in 1979 deelnam aan een busrally. Ok zijn er in de loop der tijd heel wat werkzaamheden aan de bus verricht, op allerlei gebied. Zijn oude Utrechtse eigenaar heeft daarbij de SVA op een aantal punten hulp geboden en mede daardoor verkeert de bus thans nog in een redelijke goede staat. |