Op 1 februari 1963, de datum van het 40 jarig jubileum van Maarse & Kroon vond de eerste officiële rit plaats met een wel heel bijzondere bus: de M&K 251, beter bekend onder zijn naam “Jules Verne”. Deze bus was het voornaamste onderdeel van het project waarmee M&K een nieuwe dimensie in het personenvervoer wilde verwezenlijken: het op superluxe wijze vervoeren van toeristen. In de bussen met extra veel ruimte, privacy, service en comfort, die daarnaast ook konden worden ingezet op de markt voor VIP-vervoer. Met dit vervoersconcept als uitgangspunt werd een Leyland-chassis door carrosseriefabriek Roset voorzien van een zeer speciale opbouw, naar het ontwerp van Akkermans. 21 luxe zetels, een keuken, een toilet,een bar, een garderobe, een echt airconditioning et cetera maakten de bus tot iets zeer bijzonders. Helaas lukte het niet het plan voor zeer luxe toeristenvervoer op grote schaal te realiseren. Het bleef bij een Jules Verne-bus, maar deze was wel steeds het visitekaartje van M&K en op de VIP-markt was die bus zeker een succes. Ook het Koninklijk Huis heeft verschillende malen een beroep gedaan op de diensten van ‘’De Jules’’ Nadat de bus was overgegaan naar Centraal Nederland, werd hij na enige jaren eigendom van Wim Maarse, de zoon van de oprichten van M&K. Hij stelde hiermee het voortbestaan van de 251 veilig. Om de bus wat flexibeler te kunnen inzetten werd, als alternatief voor de oorspronkelijke fauteuils, een interieur van 31 zitplaatsen ontwikkeld. Samen met een andere ex-M&K bussen wordt de Jules Verne thans beheerd door de SVA-werkgroep Aalsmeer. Zij zorgen er voor dat dit zeer exclusieve voertuig ook in de toekomst nog kan tonen wat luxe busvervoer is. |