Dat ook een relatief jonge bus museumbus kan zijn, bewijst wagen 55. De 55 vertegenwoordigt een inmiddels verdwenen busbedrijf, namelijk de firma Nefkens uit Amersfoort. Al vanaf 1914 was dit bedrijf actief op automobielgebied, en in 1946 verkreeg het de vergunning voor het exploiteren van de stadsdienst in Amersfoort. Gestart werd met drie noodbussen, uit een dump afkomstige legervrachtwagens. Later kwam er uiteraard nieuw materieel in dienst. Eerst enkele Chevrolet’s en Daf’s, maar vanaf medio jaren vijftig was het Leyland wat de klok sloeg. Vanaf dat moment werd de stadsdienst gereden met nieuw afgeleverde Holland Coaches. Handzame stadsbusjes, door Verheul gebouwd met een Leyland-componenten. Kennelijk bevielen deze goed, want begin jaren zeventig werd nog een aantal tweedehands bussen van dit type overgenomen van het vervoersbedrijf Utrecht, het GEVU. Deze waren ge;ijk aan de bij de SVA bewaard gebleven en reeds beschreven bus 134. Na de Hollans Coaches volgden nog verscheidene series Leylands en de laatste werden in 1980 in dienst gesteld. In 1983 ging de stadsdienst over in handen van het streekvervoersbedrijf VAD en de nog aanwezige Nefkens bussen verwisselden hun donkerblauwe uitvoering voor het bekend openbaar vervoer geel. Toen in 1992 het einde voor hen naderde, werd een exemplaar, autobus 55, door de VAD overgedragen aan de SVA. De bus kwam in beheer bij de werkgroep Apeldoorn – Arnhem, die er voor zorgde dat de bus zijn oude jasje terug kreeg. In die uitvoering houdt hij de herinnering levendig aan Nefkens, destijds één van de laatste particuliere stadsdienstbedrijven van ons land.
|