Uit een fusie van 6 tramwegbedrijven is in 1934 de BBA ontstaan. Naast tramlijnen werden er ook buslijnen geëxploiteerd. De “63” werd in 1934 besteld en gebouwd, terwijl de bus pas in februari 1935 voor het eerst werd ingezet. Aan het einde van oorlog werd de 63 in Veghel gevorderd door de Duitsers. Even voorbij Mill werd de bus doorzeeft met kogels teruggevonden. Omdat na de oorlog alles nodig was, wat maar kón rijden, werd de gerepareerd om nog dienst te doen tot de eind veertiger jaren.Daarna kwam de bus in de vergeethoek en werd in 1960 “teruggevonden. In dat jaar volgde een restauratie en werd daarna incidenteel ingezet tijdens bruiloften van BBA-personeel. In de tachtiger jaren heeft de bus een kwijnend bestaan geleid in het Nederlands Spoorwegmuseum in Utrecht.Na een langdurige en intensieve restauratie vertrouwde de BBA het beheer van de bus toe aan de SVA Regio Brabant. In 1998, tijdens de viering van het 30-jarig bestaan van de Stichting, heeft de BBA de Ford “63” in eigendom overgedragen aan de SVA Regio Brabant.
|