Stadsbussen van de BBA zijn goed vertegenwoordigd in de collectie van de SVA. Bus 603 behoort tot de derde generatie BBA-stadsbussen, maar ook de vierde generatie is in de SVA-verzameling te vinden. Tot die vierde generatie behoorden de 48 bussen die in 1973-1975 in dienst werden gesteld. Bouwer was wederom hofleverancier ZABO. Hij voorzag 38 DAF’s en 10 Volvo’s van de modern aandoende, enigszins hoekige carrosserie, die in die jaren ook veelvuldig als streekbus aan de BBA werd geleverd. Zonder meer kan worden gesteld dat dit type jarenlang het beeld van het openbaar vervoer in Brabant heeft bepaald. Zowel op de stadsdienst, in rode uitvoering, als in het streekvervoer, in het geel. De karakteristieke ZABO’s waren voor de BBA in die tijd dan ook echte standaardbussen.Overigens heeft ZABO van dit type bus ook de nodige exemplaren gebouwd voor twee andere vaste klanten: de Noord-Westhoek in Zwartsluis en Tensen in Soest. Achteraf gezien vormde dit bustype het hoogtepunt in het bestaan van ZABO als busbouwer. Ondanks verschillende pogingen met nieuwe busontwerpen, bleek het voor het bedrijf moeilijk een plaatsje op de busmarkt te behouden. ZABO bestaat nog wel als carrosseriebedrijf, maar complete bussen worden er niet meer gemaakt. Gelukkig zijn verscheidene ZABO-bussen bewaard gebleven. Zo ook de ex-BBA stadsbus 110, één van de 10 Volvo’s die hierboven al werden genoemd. De wagen kwam in dienst in 1973 en kon na een actieve periode zijn bestaan voortzetten als museumbus. In 1987 ging hij naar de Regio Brabant van de SVA. Netjes gerestaureerd houdt hij daar de herinnering aan de BBA en aan ZABO levendig.
|