Deze bus is afkomstig van de voormalige stadsdienst in Maastricht. Stadsbus Maastricht (SM), als onderdeel van de Gemeentebedrijven Maastricht, was sinds 1971 de opvolger van het GABM, het Gemeentelijk Autobussen Bedrijf Maastricht. De GABM was al in 1920 met de eerste autobusdiensten gestart en ontwikkelde daarna een net van stadslijnen, met uitlopers naar omliggende plaatse als Borgharen, Itteren en Amby en zelfs internationale lijnen naar Vroenhoven en Tournebride in België. Wat het busmaterieel betrof werd Volvo al spoedig de favoriet van het GABM en eind jaren vijftig, begin jaren zestig waren bussen van dit merk en voorzien van een carrosserie van Verheul, de “standaard” voor Maastricht. Deze hegemonie werd doorbroken in 1968, toen de eerste serie van tien Volvo’s (nummers 29-38) met een opbouw van de Belgische carrossier Jonckheere in dienst werd gesteld. Tot 1977 zouden Volvo/Jonckheere’s het stadsvervoer in de Limburgse hoofdstad verzorgen, om in genoemd jaar te worden opgevolgd door (wel weer) Volvo’s, met een CSA-1 standaard stadsbuscarrosserie van Hainje. De serie 29-38 was nog erg conventioneel en eenvoudig van opzet, met de motor voorin naast de chauffeur. Iets dat in die tijd bij veel bedrijven overigens nog prima beviel. Autobus 32 werd op 16 maart 1968 bij het GABM afgeleverd en verleende zijn diensten tot 1980. Op 11 augustus van dat jaar vetrok bij naar z’n nieuwe eigenaar en thuis, de stichting MUSA in Amsterdam. Bij de MUSA werden aan deze bus heel wat herstel- en conserveringswerkzaamheden verricht, waardoor de Maastrichtenaar in een prima conditie bleef. Besprekingen tussen de MUSA en de SVA resulteerden er in dat de SVA de bus begin 2011 kon overnemen.
|