Door zijn Arnhemse afkomst is de bus uiterlijk bijna gelijk aan de trolleybussen die in de 60-er jaren de Arnhemse stadsdienst verzorgden. De 22 is een Leyland Verheul, type LVB 668 gebouwd voor het vervoerbedrijf van Arnhem in de kleine serie 21-23, later uitgebreid met de 51-56. De eerste keuring van de bus vond plaats op 2 augustus 1968. De bus heeft geen midden-uitstap, de uitstapdeuren bevinden zich achter de achteras. Omdat de bus destijds in twee uitvoeringen voor Arnhem werd gebouwd (trolley en diesel) moest de mogelijkheid bestaan de bus ooit om te bouwen tot trolleybus. Hierdoor doet zich o.a. de situatie voor dat de deuren niet op lucht gaan, maar elektrisch worden bediend.
Na jarenlange trouwe dienst in Arnhem op de stadsdienst ging de 22 op 1 augustus 1981 terzijde voor afvoer en werd overgenomen door de Musa uit Amsterdam. De Musa richt zich met name op de Amsterdamse autobussen, hierdoor was de 22 een buitenbeentje en kon de Stichting Museumbussen deze september 1999 overnemen waarna verdere restauratie volgde. In 2009 werd de bus aangeboden aan de SVA op 16 juli 2009 is de bus op naam van de SVA gekomen om vervolgens 6 september officieel te worden overgedragen en te worden opgenomen in de collectie.
|