Terug naar overzicht
De geschiedenis van deze bus |
|
Het merk van deze bus zegt meteen iets over de wijze waarop hij is gebouwd. De merknaam Setra is namelijk afgeleid van selbst tragend, Duits voor zelfdragend. De firma Kässbohrer uit Ulm, een bedrijf met een lange traditie op het gebied van carrosseriebouw, was een van de eerste die vanaf het begin van de jaren vijftig deze zelfdragende bouwwijze op grote en succesvolle schaal toepaste. Kässbohrer gaf dit type bus de merknaam Setra. Als krachtbron werden aanvankelijk Henschel- en later Mercedes-motoren ingebouwd. Zoals het woord al aangeeft “draagt de bus zich zelf” en wordt de dragende functie niet vervuld door een apart chassis. Door de carrosserie extra te verstevigen, kan bij deze bouwwijze een chassis grotendeels achterwege blijven. Er is eigenlijk alleen bij de assen en de motor sprake van een klein stukje chassis. In het tussengelegen gedeelte neemt de carrosserie de dragende functie over. Hierdoor wordt een grote gewichtsbesparing bereikt, wat weer gunstig is in de exploitatie.Zoals gezegd was Kässbohrer erg succesvol met zijn Setra’s en ook vandaag de dag is voor velen een Setra nog steeds de Rolls Royce onder de touringcars. Waarschijnlijk dacht Speedwell directeur Voerman er ook zo over toen hij in 1966/1967 drie Setra’s van het type S9 aanschafte. Omdat Kässbohrer niet het gewenste type meubel kon of wilde leveren, werden de bussen “leeg” geleverd en in Nederland van een interieur voorzien. Na zijn actieve tijd bleef bus 16 bij Speedwell bewaard. Later werd hij door de heer Voerman ingebracht in de SVA. Na een grondige restauratie in de periode 1994-1997, mag de 16 weer weer gezien worden, als representant van een succesvol type touringcar. |
merk |
: |
Setra, Type: S9 |
carrosserie |
: |
Kässbohrer |
bouwjaar |
: |
1966 |
kenteken |
: |
AB-40-88 |
zitplaatsen |
: |
28 |
soort bus |
: |
Touringcar |
naar SVA |
: |
1980 |
vorige eigenaar |
: |
Speedwell 16 |
inzetbaarheid |
: |
Deze bus is momenteel rijvaardig |